Vége az ünnepeknek, most már mindenki munkára fogható, így zajlanak az előkészületek a háttérben. Gyártódnak a bemutató anyagok szinte minden platformon, és ezekből íme az egyik!
Az alapítvány indításának ötlete akkor villant fel, mikor egy páran elkezdtük látni a jövőt, illetve a jövőnek egy olyan lehetséges változatát, mi nem azzal kecsegtet, hogy azon a területen dolgozzunk, olyan egzisztenciális viszonyok között éljünk, hogy abban kellemesen lehessen lélegezni anélkül, hogy a munka, és…
Üdv, kedves látogató! Ezúton örömmel jelenti be első posztjában a Sör- és Erjedésipari Szakirány Magyarországi Felélesztéséért nevezetű alapítvány, hogy immáron valóban alapítványi státuszba került, szóval nagyjából egy évnyi elutasítás, beadás, újbóli javításra visszaküldés, várakozás, és már-már kétségbeesés után megszülettünk! Lassacskán az oldal is elnyeri teljes…
Mivel az államilag támogatott, szakiskolai tanulmányi ösztöndíjra csak azok jogosultak, kik hiány-szakokra jelentkeznek – és valljuk be, ebbe a körbe elég nagy lobbi tevékenység hatására is nehezen kerülne be az erjedésipar - ezért vállaljuk egy saját ösztöndíj rendszerkiépítését és működtetését, amivel képesek leszünk tanulóink motiváltságát elősegíteni, ezzel felkészíteni őket a munkaerőpiacon egyre jobban tért nyerő jutalmazási, bónusz rendszerekre.
Ennek a rendszernek a kiépítése és fenntartása ösztökélné a diákokat a jobb tanulmányi eredmény megszerzésére, ezáltal a nagyobb tudásanyag elsajátítására, mellyel piacképesebb munkavállaló válhat belőle. A Bercsényibe jelentkezők létszámát is pozitívan befolyásolhatná, mely a tanulólétszám emelkedésével járna. Hosszú távú célunk, hogy erre a szakra jelentkezők perspektívát láthassanak az élelmiszeripar területein. Így a tanműhely és a gyakorlati képzés fejlesztésével, modernizációjával a tanulók tanulmányi színvonala növekedne, mely nem csak a képzés, de a szakma megítélésére is pozitív hatással bírna.
Állandóan kérdéseket teszünk fel, és magyarázatokat keresünk tetteinkre vagy másokéra. Miért tesszük azt, amit teszünk? Egy tanuló miért tanul és másik nem? Egyes tanulók miért vállalnak be feladatok teljesítését és kitartanak a cél eléréséig, míg mások elbátortalanodnak az első akadálynál és feladja a tanár által ajánlott tevékenységet másért, amit kedvel? A válaszokat ezekre a kérdésekre a motiváció terén kell keresni.
A műszaki innováció a gazdasági növekedés hosszú távú, stratégiai hajtóereje. Az innováció menedzselése a modern társadalom egyre fontosabb alapfeladata. A tudástársadalom vonatkozásában vizsgálva az innováció sajátosságait és komplex kihívásrendszerét ki kell emelni, hogy a tudástársadalom nemcsak több információt, hanem más típusú tudás kialakításának kényszerét is magában hordozza. Az erős piaci verseny során fokozottan a társadalmilag és környezetileg értékes innovációk kidolgozására helyeződik a hangsúly. A különböző értékdimenziók, tudás-típusok és megfelelő multidiszciplináris megközelítések innovációs folyamatokba történő integrálása alapvetően fontossá válik, mivel a versenyképesség növelése fokozottan a társadalmi értékeknek megfelelő innovatív termékeken keresztül valósul meg. Az innováció nem csupán alkalmazkodás a meglevő közeghez, hanem szükségszerűen „kihívja” azt.
A társadalmi részvétel lehetőségei a technológia-fejlesztés fenntarthatóságáért. Várkonyi László (Corvinus: 2012)
Hogy miért dolgozunk mindezekért? Elsősorban azért, hogy ez az élelmiszeripari szakképzés ne tűnjön el a szakképzési palettáról, és ne csak mint rész szakképesítés jelenjen meg egy olyan képzési rendszerben, ahol csak felületesen ismerkedhetnek meg a diákok, leendő szakemberek a szakmával. Az élelmiszergyártásra mindig is szükség lesz, ezáltal folyamatos szakember utánpótlást is kell biztosítani az ipar számára. Mivel, az országban egyedüliek vagyunk kik ilyen képzési területtel foglalkozunk középoktatási szinten, nálunk vannak meg azok a lehetőségek melyekkel kivitelezhető a szakember utánpótlás biztosítás.
A duális képzés eredete térben a német és osztrák gazdaságban, időben pedig a kora középkori céhes kézművességben kereshető. Nem idegen azonban a magyar szakképzéstől sem e képzési megoldás. A képzésben részt vevő gazdálkodó szervezetek, tanulók aránya, valamint a finanszírozás és a szabályozás tekintetében azonban eltéréseket állapíthatunk meg az ezen modellt régóta intenzívebben alkalmazó gazdaságokhoz képest. A képzés e formájában tehát a szakképzés egyes – elsősorban elméleti – feladatait az állam vagy az egyéb (egyházi, egyesületi, alapítványi, 2013 előtt önkormányzati) iskolafenntartók által finanszírozott és működtetett szakképző intézmények látják el, amelyek tipikusan a közismereti, szakmai alapozó és elméleti képzési időkereteket fedik le. A szakképző iskolai tanulók képzésének gyakorlati részét látják el a gazdálkodó szervezetek körébe tartozó cégek, vállalatok, gyárak és egyéni vállalkozók jelentősen hozzájárulva ezzel a képzési költségekhez, vagy azokat teljes egészében átvállalva. A duális képzés csakis a termelő gazdaság (azaz a vállalati tanműhely), valamint a szabályozó állam és az iskolai rendszer szoros és konstruktív együttműködése révén valósulhat meg oly módon, hogy abból minden szereplő profitáljon. Minden társadalmi-gazdasági szituációban felértékelődik a megfelelően képzett szakembereket, alkalmazható tudással bíró szakmunkásokat kibocsátó szakképzés szerepe. A legutóbbi gazdasági válságból való bizonytalan kilábalás időszakában éppen ezért van aktualitása a duális képzési minta újragondolásának és a szélesebb körű elterjesztésének.
A szakképzés szabályozása (Tájékoztató a szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítéséhez) Nemzeti Munkaügyi Hivatal
A diákok tanulmányi átlagának folyamatos figyeléséves, ellenőrzésével hozhatjuk létre a rendszert. Egy bizonyos, előre meghatározott követelményrendszer kiépítése és a tanulmányi eredményekhez tartozó pénzösszeg megállapítása a feladat. A tanulmányi átlag tartósan, egy bizonyos szint alá esik, a diák automatikusan kiesik az ösztöndíj rendszerből.
Ennek a rendszernek a kiépítése és fenntartása ösztökélné a diákokat a jobb tanulmányi eredmény megszerzésére, ezáltal a nagyobb tudásanyag elsajátítására, mellyel piacképesebb munkavállaló válhat belőle. A Bercsényibe jelentkezők létszámát is pozitívan befolyásolhatná, mely a tanulólétszám emelkedésével járna. Hosszú távú célunk, hogy erre a szakra jelentkezők perspektívát láthassanak az élelmiszeripar területein. Így a tanműhely és a gyakorlati képzés fejlesztésével, modernizációjával a tanulók tanulmányi színvonala növekedne, mely nem csak a képzés, de a szakma megítélésére is pozitív hatással bírna.
Mivel az államilag támogatott, szakiskolai tanulmányi ösztöndíjra csak azok jogosultak, kik hiány-szakokra jelentkeznek – és valljuk be, ebbe a körbe elég nagy lobbi tevékenység hatására is nehezen kerülne be az erjedésipar - ezért vállaljuk egy saját ösztöndíj rendszerkiépítését és működtetését, amivel képesek leszünk tanulóink motiváltságát elősegíteni, ezzel felkészíteni őket a munkaerőpiacon egyre jobban tért nyerő jutalmazási, bónusz rendszerekre.
Európa csak úgy léphet a gazdasági növekedés útjára, ha az oktatási és képzési reformjai révén egyre több minőségi, magasan képzett munkavállalót állít a termelésbe. A készségek fejlesztése elengedhetetlen a növekedés és a versenyképesség javításához. Ezt segítik az oktatásra és képzésre irányuló beruházások. A készségek hosszú távon elősegíthetik az innovációt és a növekedést, és formálják a jövő munkaerőpiacát. Az európai oktatási és képzési rendszerek továbbra sem biztosítják maradéktalanul a munkaerőpiacon elvárt készségeket, és nem működnek együtt a kívánt módon a vállalkozásokkal vagy a munkaadókkal annak érdekében, hogy közelebb hozzák egymáshoz a tanulmányok során szerzett tapasztalatokat és a munka során valóban szükséges ismereteket.
Gondoljuk újra az oktatást! Az Európai Bizottság 2012. november 20-i közleménye (részlet)
A technikai változás pillanatnyi sebessége és mértéke mellett paradigmaváltással állunk szemben. Paradigmaváltást tapasztalhatunk abban, ahogyan élünk, és abban is, ahogyan pénzt keresünk. Szükségszerű tehát, hogy az oktatással kapcsolatos elképzeléseinkben is paradigmaváltás következzen be. Újra át kell gondoljuk néhány, eddig természetesnek és ésszerűnek tartott, elképzelésünket az oktatással, az intelligenciával és saját magunkkal kapcsolatban is.
Ken Robinson: Out of our Minds – Learning to be Creative. Capstone Publishing Ltd., 2011.
Az emberi intelligenciát a képzelet és a szimbolikus gondolkodás ruházza fel különös jelentőséggel. Életünket az általunk megfogalmazott gondolataink és elképzeléseink alakítják. Egy újfajta gondolkodással saját magunkat is képesek vagyunk megváltoztatni.
Ken Robinson: Out of Our Minds: Learning to be Creative. Capstone Publishing Ltd., 2011 Chapter 2.
„A gondolkodásra való képtelenség – az esztelen meggondolatlanság, a reménytelen zavarodottság vagy a kiüresedett és jelentéktelenné vált „igazságok” önelégült ismételgetése – úgy tűnik, korunk jellegzetes vonásává vált. Amit ezzel szemben én ajánlok, az rendkívül egyszerű: nem más, mint az, hogy gondolkodjunk el azon, mit teszünk."
Hannah Arendt: The Human Condition. The University of Chicago Press, 1959 p. 6.
Life is a series of natural and spontaneous changes. Don't resist them - that only creates sorrow. Let reality be reality. Let things flow naturally forward in whatever way they like.
- LAO TZU
It is my goal to love everyone. I hate no one. Regardless of their race, religion, their proclivities, the desire of their heart and how they want to live their life and the decisions that they make.
- KIRK CAMERON
I don't measure a man's success by how high he climbs but how high he bounces when he hits bottom.
- George S. Patton
Always be yourself, express yourself, have faith in yourself, do not go out and look for a successful personality and duplicate it.
- Bruce Lee
Lorem ipsum dolor sit amet, feugiat delicata liberavisse id cum, no quo maiorum intellegebat, liber regione eu sit. Mea cu case ludus integre, vide viderer eleifend ex mea. His ay diceret, cum et atqui placerat petentium loremipsi ipsum.
Peter Smith - www.yourwebsite.zt
Lorem ipsum dolor sit amet, feugiat delicata liberavisse id cum, no quo maiorum intellegebat, liber regione eu sit. Mea cu case ludus integre, vide viderer eleifend ex mea. His ay diceret, cum et atqui placerat.
Alan Snow - www.yourwebsite.zt
Claritas est etiam processus dynamicus, qui sequitur mutationem consuetudium lectorum. Mirum est notare quam littera gothica, quam nunc putamus parum claram.
Rick Hammer - www.yourwebsite.zt
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.
Alan Snow - www.yourwebsite.zt
Lorem ipsum dolor sit amet, feugiat delicata liberavisse id cum, no quo maiorum intellegebat, liber regione eu sit. Mea cu case ludus integre, vide viderer eleifend ex mea.
John Doe - www.yourwebsite.zt
Lorem ipsum dolor sit amet, feugiat delicata liberavisse id cum, no quo maiorum intellegebat, liber regione eu sit. Mea cu case ludus integre, vide viderer eleifend ex mea.
Martin Chen - www.yourwebsite.zt